Frågor & svar: Flyttning
Ingår flyttning i Hushållsnära tjänster, d v s kan jag göra avdrag för halva arbetskostnaden?
Du kan få RUT-avdrag för flyttfirmans arbetskostnader. RUT-avdraget och ROT-avdraget räknas ihop och är högst 75 000 kronor per person och år. Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du gör, till exempel skattereduktion för grön teknik.
Hur stort är RUT-avdraget för flyttning?
RUT-avdrag får uppgå till max 50% av den debiterade arbetskostnaden inkl. mervärdesskatt.
Är alla berättigade till RUT-avdrag för flyttning?
För att kunna nyttja avdraget måste du ha en skattepliktig inkomst. Om du inte betalar skatt eller om du har betalat mindre än ditt RUT-avdrag blir du återbetalningsskyldig. Du skall dessutom ha fyllt 18 år vid beskattningsårets utgång. Detta kan t ex inträffa om du är student och har studiemedel som din enda inkomst.
Kan jag få RUT-avdrag även för magasinering?
Nej. Underlag för skattereduktion utgörs enligt nuvarande bestämmelser av utgifter för arbete. Kostnader för t ex flyttbil och magasinshyra ger således inte rätt till RUT-avdrag. Däremot medges RUT-avdrag för flyttning av bohag till och från magasinering i samband med flytt mellan bostäder.
Jag har förstått att jag kan få en kostnadsfri besiktning, vad innebär denna?
Många av våra kunder föredrar att få ett fast pris på sin flyttning, flyttstädning eller magasinering och för att vi ska kunna ange ett sådant behöver vi oftast komma ut och ta en titt på förutsättningarna – det är detta vi kallar besiktning. Vi diskuterar då igenom kundens önskemål och behov, vi kontrollerar tillfart och eventuella trappor, dörrsprång mm. Därefter gör vi en tidsberäkning på uppdraget ur vilken vi räknar fram ett pris. Detta pris är ett fast pris inklusive alla avgifter och kostnader som kan uppkomma. Det fasta priset gäller alltid, även i de fall vi kan ha räknat fel. Det enda som kan påverka det fasta priset är om omfattningen av eller förutsättningarna för uppdraget förändras efter det fasta priset överenskommits. Vi utför kostnadsfria besiktningar i Kalmar, Färjestaden, Borgholm, Mörbylånga, Nybro, Mönsterås, Torsås med omnejd.
Vi har en hel del krukväxter och har tänkt packa våra tillhörigheter själva. Hur går vi tillväga med dessa?
Mindre krukväxter ställer ni tillsammans i en kartong, ha gärna lite papper runt varje kruka och lämna sedan kartongen öppen. Större krukväxter låter ni bara stå, vi tar hand om dem på flyttdagen. Tänk på att inte vattna växterna alltför nära flyttdagen, vatten på fat och i krukor kan lätt skvalpa ur och väta ned kartonger och möbler.
Jag har flyttat med er förut och ska snart flytta igen. Denna gång ska jag flytta till Örnsköldsvik och vill gärna anlita er igen. Nu ser jag i er annons att ert verksamhetsområde är Kalmar län, betyder det att ni inte kan hjälpa mig?
Vårt verksamhetsområde är mycket riktigt Kalmar län så vi kan dessvärre inte ombesörja din flyttning. Vad vi kan göra är att rekommendera en flyttfirma som vi vet att du kommer bli nöjd med och som har en erkänt hög servicenivå och engagerad, kunnig personal. Ett företag vi varmt rekommenderar är Ljungby Flyttningsbyrå, vi har rekommenderat dem i flera års tid och fått mycket bra respons på deras arbete från våra kunder. Du når dem på tele 0372-104 44 eller via deras hemsida www.ljungbyflyttningsbyra.se.
Igår fick jag fakturan på flyttningen ni utfört åt mig från Färjestaden till Kalmar. Jag är mycket nöjd med flyttningen, killarna var väldigt trevliga, hade ett bra arbetstempo och ingenting gick sönder. Men jag är ändå lite undrande över tiden ni fakturerat, enligt mina beräkningar borde fakturan hamna på 6 timmar (8.00-15.00 minus en timma rast), men ni har beräknat tiden till 6,5 timmar?
Detta beror sannolikt på att vi räknat med tiden för utkörning till och från adress. Vi börjar vanligtvis kl. åtta hos kund, det innebär att vi för en flytt inom Kalmar lämnar kontoret en kvart tidigare och även börjar debitera då. Samma sak när flyttningen är avklarad, vi debiterar tid för färden tillbaka till kontoret. Däremot tar vi inte betalt för raster, lunch eller andra avbrott i flyttningen. Vi avrundar dessutom till närmaste kvart, inte till närmaste timma som många av våra konkurrenter. Vi vill att vår prissättning ska vara så rättvis och korrekt som möjligt, du ska inte betala för något du inte utnyttjat.
Vi är på jakt efter flyttkartonger och har sett på er hemsida att ni säljer sådana. Dock är era kartonger dyrare än de kartonger jag sett på Rusta och Maxi, är det något som skiljer dessa kartonger åt?
Ett bra tips är att kolla tjockleken på wellpappen när du inhandlar flyttkartonger. De flyttkartonger från exempelvis Bauhaus, Ikea och Claes Olsson som vi har sett är tillverkade av 4 mm wellpapp och fungerar bra vid flyttning av kläder, linne och andra oömma saker som inte väger så mycket. Vid packning av böcker, porslin och vitrin lämpar de sig däremot inte särskilt väl; dels kan de helt enkelt gå sönder om de lastas för tungt, dels kan kartongen ge vika vid stapling av flera kartonger på varandra. Våra kartonger är häftade och tillverkade av 7 mm wellpapp vilket gör en stor skillnad i stabilitet och hållfasthet. Så om du ska packa porslin eller böcker eller vill stapla dina kartonger i t ex ett förrådsutrymme rekommenderar vi att du använder dig av denna grövre, hållfastare modell. Prisskillnaden mot en tunnare modell är liten men kan bespara dig onödiga skador.